Kagero Publishing

okrety ws02 aero05 sm06 mwsp03 amia04 Okrety01 mil

Back Jesteś tutaj: Start W powietrzu Wiertoliety Rossii i AVIC opracują nowy ciężki śmigłowiec transportowy

W powietrzu

Wiertoliety Rossii i AVIC opracują nowy ciężki śmigłowiec transportowy

 

Holding Wiertoliety Rossii i chińska korporacja AVIC podpisały ramową umowę o współpracy nad zaprojektowaniem nowego zaawansowanego śmigłowca transportowego, roboczo nazwanego Advanced Heavy Lift (AHL).

ahl01

Umowę podpisano w Moskwie na Kremlu w przededniu Dnia Zwycięstwa, których obchody uświetnił swoją obecnością chiński prezydent Xi Jinping. Właśnie w obecności przywódcy ChRL i rosyjskiego prezydenta Władimira Putina podpisano stosowne dokumenty. W wydarzeniu uczestniczyli też przedstawiciele przemysłu obu państw, czyli dyrektor generalny Wiertolietów Rossii Aleksandr Michejew oraz Lin Zuoming – prezes zarządu AVIC (Aviation Industry Corporation of China).  

Umowa oznacza początek aktywnej części prac konstruktorskich nad opracowaniem nowego wspólnego ciężkiego śmigłowca transportowego przeznaczonego dla obu państw. Choć przy okazji komunikatu o tym wydarzeniu nie było to doprecyzowane, prawie na pewno chodzi o maszynę, która będzie miała zarówno wersję wojskową, jak i tę przeznaczoną na odbiorców cywilnych. Jest to też pierwszy przypadek oficjalnego ogłoszenia współpracy rosyjsko-chińskiej w przemyśle lotniczym, choć już wcześniej takowa miała miejsce i dotyczyła wyłącznie lotnictwa wojskowego. Nowa umowa ma doprowadzić do skonstruowania, oblatania, a następnie wprowadzenia do produkcji nowego śmigłowca. Jego angielskojęzyczna nazwa, czyli Advanced Heavy Lift (AHL – rosyjski akronim brzmiałby PTW od słów perspiektiwnij tiażołyj wiertoliet, jakimi ten projekt jest nazywany, ale oznaczenie PTW nie jest stosowane) najwyraźniej wskazuje, że od początku obie strony zakładają jego komercyjną eksportową karierę.

ahl02

Jak powiedział dyrektor Michejew: Chiny są jednym z najszybciej rosnących rynków śmigłowców na świecie, więc jesteśmy zainteresowani nawiązaniem długoterminowych wielostronnych strategicznych relacji z Chinami ku obopólnym korzyściom płynącym ze wspólnych prac nad śmigłowcami – i dodał – Kluczowym dla pomysłu budowy zaawansowanego ciężkiego śmigłowca transportowego jest poparcie prezydentów obu państw. Silnie wierzymy w to, że realizacja tego projektu otworzy nowe perspektywy współpracy między Chinami i Rosją.

Wiertoliety Rossii ma unikatowe kompetencje w zakresie budowania cięzkich śmigłowców transportowych – powiedział prezes zarządu AVIC Lin Zuoming – Dla przykładu, legendarne śmigłowce Mi-26 nie mają sobie równych, a Mi-26TS odegrały ważną rolę po trzęsieniach ziemi w prowincji Syczuan w 2008 i 2013 roku. Wierzę, że wspólne prace z holdingiem Wiertoliety Rossii nad skonstruowaniem zaawansowanego ciężkiego śmigłowca transportowego okażą się efektywnym projektem, który będzie miał pozytywny wpływ na rozwój chińskiego przemysłu śmigłowcowego.

Na razie Wiertoliety Rossii i AVIC uzgodniły wstępną specyfikację techniczną śmigłowca i kolejny etap prac będzie służył ich dopracowaniu. Przed końcem roku obie firmy planują zawrzeć zasadniczy kontrakt na opracowanie śmigłowca.

Szacuje się, że popyt wewnętrzny na AHL w Chinach może przekroczyć 200 sztuk do 2040. AHL będzie miał masę startową 38 ton i będzie mógł zabrać 10 ton ładunku w ładowni albo 15 ton na podkadłubowym zaczepie. AHL będzie zdolny do całodobowego działania w gorącym klimacie, wysokogórskim terenie i bez względu na warunki pogodowe. AHL ma wykonywać całą gamę misji, m.in. ewakuację medyczną, gaszenie pożarów i wiele innych. Wersja wojskowa będzie bez wątpienia służyć przede wszystkim do transportu wojska.

ahl03sJeżeli porówna się powyższe dane z charakterystyką śmigłowca Mi-26 (całkowita masa startowa 56 t, całkowita masa ładunku wew./zew. 20 t), widać, że mamy do czynienia z maszyną prawie o 20 t lżejszą i przewożącą 5–10 ton ładunku miej. Pierwszym podejściem do wspólnego rosyjsko-chińskiego śmigłowca był projekt Mi-46 z początku lat 90., który był w zasadzie młodszym i o połowę lżejszym Mi-26. Później pojawił się pomysł jeszcze lżejszej, bo 20-tonowej dwusilnikowej maszyny o bardzo nowoczesnych opływowych kształtach, dwusilnikowym napędem i 7-łopatowym wirnikiem głównym. Nadal najczęściej nazywaną Mi-46, chyba z przyzwyczajenia. Model ten był pokłosiem pierwszej wstępnej umowy rosyjsko-chińskiej, którą zawierał AVIC z Oboronpromem. Czas pokaże, na ile AHL będzie go przypominał. W Rosji nie ma obecnie 35–40-tonowego śmigłowca. Mi-38 jest ponad dwukrotnie lżejszy. Natomiast najcięższym chińskim śmigłowcem jest trójsilnikowy Z-18/AC313, które wywodzą się konstrukcyjnie od śmigłowca Z-8, czyli produkowanej w ChRL licencyjnej odmiany francuskiego Aérospatiale SA 3210 Super Freon. Mimo dość pokaźnych wymiarów, Z-18 ma maksymalną masę startową w granicach niecałych 14 t i może przenosić ładunek wewnętrzny 4 ton. Są to więc wyniki zbliżone do najnowszych wersji Mi-17 i niższe niż w przypadku Mi-38.

ahl04AHL będzie w tej samej kategorii masowej co CH-53E/K i CH-47F. Przy czym CH-53 to śmigłowiec trzysilnikowy, a wszystko wskazuje, że AHL będzie miał dwie turbiny. Innej konkurencji na rynku nie ma. Podobne projekty od początku tego wieku kreślił ówczesny Eurocopter. Był to trójsilnikowy Heavy Transport Helicopter (HTH), projekt niemiecko-francuski, który byłby przede wszystkim następcą CH-53G w Bundeswehrze. Oraz późniejsza mutacja tego pomysłu w postaci budowy Future Transport Helicopter (FTH) w ramach współpracy firm Eurocopter, EADS i Boeing. Nic dziwnego, że wizualizacje HTH przypominają konfiguracją CH-53, a FTH dwusilnikową maszynę z wirnikiem w układzie tandemowym podłużnym jak w CH-47.

 

Najnowsze wiadomości

zapraszamy do sklepu    •    sklep.kagero.pl

nowosci portal